Fiberkabel, TV, bredband & IP-telefoni

ALLMÄN INFORMATION

Fiberkabeln ger Samfällighetens medlemmar möjlighet att koppla upp sig på Internet, använda IP-telefoni samt erhålla digitala kanaler för TV. Leverantör för Internet och IP-telefoni väljer varje hushåll  själv.

I varje hus finns en  inomhusnod installerad. Till den kopplas kablar för tv, bredband, IP-telefoni. Installationsanvisningar för detta ligger på Teknikbyråns hemsida 

Teknikbyrån ingår numera i IP-Only men kvarstår som bolag och har vi tekniska problem i samfälligheten ska ordföranden kontaktas och ringa IP-Onlys kundtjänst på tel.nr 0200-43 00 00. Hit kan du även ringa vid fakturafrågor i samband med byte av bredbandsleverantör, om du ev. har blivit dubbelfakturerad.

Gå in på Kundservice och vidare på  Komma igång där du hittar ”Installationsanvisning – för dig som har dynamisk IP-adress”. Vi har  Inomhusnod Allied Telesyn iMG616flik.

För TV-utbudet står Telenor.

Angående digitalboxen med inkommande fiber i fastighet:

I samband med försäljning av en fastighet i Samfälligheten har fråga om digitalboxen uppkommit. Det som gäller är att digitalboxen tillhör fastigheten och skall lämnas kvar där. Vid kontakt med Telenor, som distribuerar grundutbudet av TV-kanaler, har det framkommit att Telenor önskar få in ett överlåtelsedokument där frånträdande part och tillträdande part undertecknat att fiberförbindelsen överlåts. Överlåtelsen är kostnadsfri. Överlåtelsedokument finns hos sekreteraren, samt är upplagt här nedan.

Blankett:  Överlåtelse av Telenorägd Villafiber

Information hos Telenor:  https://www.telenor.se/support/priser-villkor-och-blanketter/fast-bredband-tv-telefoni/overlatelse2/overlata-tv–eller-bredbands-abonnemang/

Har du/ni problem med kanalerna på TV:n?

När din tv inte fungerar:
Kolla med grannarna o funkar deras TV äger du själv problemet och ring kundtjänst på Telenor på 020-222 222, 

I annat fall kontakta Styrelsen.

Styrelsen kontrollerar med omgivande samfälligheter o funkar deras TV äger vår samfällighet problemet och styrelsen tar kontakt med Telenor på 020-222 222 

 (Oftast ligger felet hos dem och inte på din egen TV – ex ”kabelbrott”)